Höga Kusten-företag som bloggar

För företag som vill hålla en regelbunden kontakt med sina kunder kan bloggen vara en bra idé. En företagsblogg kan ha flera syften. Dels skapar den en personlig relation till kunden som stärker varumärket och ger företaget en chans att visa vad de står för. Dels kan det vara en utmärkt plattform att nå ut med nyheter och förändringar som du vill kommunicera på ett snabbt och enkelt sätt direkt till läsaren. Det är bara några av användningsområdena som företagsbloggen har. Här tar vi upp två företag med bas i Höga Kusten som bloggar – och gör det bra.

Två aktiva företagsbloggar

En bra företagsblogg bör ha ett personligt tilltal för att kunden ska känna sig hemma. På samma sätt som du får hjälp av tillmötesgående personal i en butik ska du känna dig lika välkomnad på sajten. Ett företag som använder sig av det personliga anslaget i sin blogg är Fjällräven. Där kan en medarbetare berätta om den senaste resan eller ge tips på vilka shorts som passar bäst för strapatsrika utflykter. Du hittar deras blogg här. En annan viktig egenskap hos en framgångsrik företagsblogg är att upprätthålla ett stadigt flöde av uppdateringar. Här är Sundsvall Timrå Airport ett typexempel. Genom att ständigt publicera nya blogginlägg får läsarna ett incitament att återvända till sajten för att se om det har dykt upp någon ny och intressant information. Med en effektiv direktkommunikation till besökarna är det enklare att bygga upp en trafik på sajten och nå ut med information.

Hur ska man skriva?

Personligheter och uthållighet är viktiga ingredienser i en lyckad företagsblogg, men det gäller att behålla professionaliteten också. Som bloggare för ett företag är du en representant för varumärket och alla dina anställda. Det innebär att en oseriös ton eller en tvivelaktig uppdatering kan inverka negativt på hur företaget framställs för allmänheten. Ett tips är att noga tänka igenom vilka signaler som företaget vill skicka ut och sedan konsekvent hålla sig till det i alla sina kanaler. Det bidrar till att skapa ett tryggare varumärke och ger trygghet för besökaren.